Назва статті Стандарти Ради Європи щодо запобігання та протидії домашньому насильству
Автор(и) ВЕРОНІКА ПЛОТНІКОВА
кандидат юридичних наук, начальник відділу упровадження практики Європейського суду з прав людини в прокурорську діяльність Інституту спеціальної підготовки Національної академії прокуратури України, м. Київ, Україна plotnikova.nika@gmail.com
Назва журналу Науково-теоретичний та науково-практичний журнал
“Вісник Національної академії прокуратури України”
Випуск 4/2’2018
Сторінки [96–109]
Анотація Імплементація європейських стандартів у сфері захисту прав людини є одним зі стратегічних напрямів правової політики в Україні. Національні механізми запобігання та протидії домашньому насильству перебувають на етапі реорганізації, що зумовлює необхідність ретельного дослідження стандартів Ради Європи та усталеної практики Європейського суду з прав людини для подальшого впровадження в діяльність правозастосовників.
Підготовлена автором стаття є оглядовою.
Метою статті є визначення основних джерел стандартів Ради Європи з питань запобігання та протидії домашньому насильству та розгляд правових позицій Європейського суду з прав людини у цій сфері.
Автор наголошує, що сьогодні Рада Європи розробила значну кількість рекомендацій щодо захисту прав осіб, постраждалих від домашнього насильства. Головним нормативним документом у цій сфері є Конвенція Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами (Стамбульська конвенція) (2011). Україна підписала цю Конвенцію, але не ратифікувала. Виконання її головних вимог здійснюється шляхом удосконалення національного законодавства у вказаній сфері.
Для реалізації положень Стамбульської конвенції у 2017 році прийнято Закон України “Про запобігання і протидію домашньому насильству” та внесено суттєві зміни до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України, що наберуть чинності у січні 2019 року. У сучасному законодавстві України встановлено адміністративну та кримінальну відповідальність за вчинення фізичного, психологічного, сексуального чи економічного насильства. Прокурора визначено як одного із суб’єктів запобігання і протидії домашньому насильству.
У результаті проведеного дослідження зроблено висновок, що головною сферою реалізації повноважень прокурора щодо протидії домашньому насильству є здійснення процесуального керівництва розслідуванням кримінальних проваджень за фактами домашнього насильства.
Прокурору слід враховувати, що такі розслідування мають відповідати критеріям ефективності, викладеним у рішеннях Європейського суду з прав людини щодо позитивних зобов’язань держави за ст. ст. 2 і 3 Конвенції з прав людини та основоположних свобод (Конвенція). Вчинення фактів домашнього насильства може підпадати під дію ст. 14 Конвенції та вважатись дискримінацією.
Також доцільно керуватися висновками Консультативної ради європейських прокурорів як джерелами правил і норм, що стосуються діяльності органів прокуратури. У висновках, зокрема, висунуто вимогу про необхідність диференціювання випадків, що підпадають під поняття домашнього насильства, про здійснення належної правової кваліфікації діяння, що лежить в основі домашнього насильства. Прокурори мають уважно вислуховувати потерпілих, враховувати особливості їх психологічного стану та залежність від кривдника.
Ключові слова домашнє насильство; стандарти Ради Європи; практика Європейського суду з прав людини; висновки Консультативної ради європейських прокурорів; Стамбульська конвенція; прокурор.
References СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
List of legal documents
Legislation
1. Konventsiia Rady Yevropy pro zapobihannia nasylstvu stosovno zhinok i domashnomu nasylstvu ta borotbu z tsymy yavyshchamy [Council of Europe Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence]. URL: https://rm.coe.int/1680093d9e (accessed: 14.12.2018) (in Ukrainian).
2. Pro rol prokuroriv shchodo prav poterpilykh ta svidkiv v kryminalnomu protsesi [The role of prosecutors in relation to the rights of victims and witnesses in criminal proceedings]: vysnovok Konsultatyvnoi rady yevropeiskykh prokuroriv [Opinion of the Consultative Council of European Prosecutors] № 12(2017). URL: http://napu.com.ua/uk/vidannya/rishennya-espl/visnovki-konsultativnoyi-radi-yevropeyskih-prokuroriv (accessed: 14.12.2018) (in Ukrainian).
3. Pro vnesennia zmin do Kryminalnoho ta Kryminalnoho protsesualnoho kodeksiv Ukrainy z metoiu realizatsii polozhen Konventsii Rady Yevropy pro zapobihannia nasylstvu stosovno zhinok i domashnomu nasylstvu ta borotbu z tsymy yavyshchamy [On Amendments to the Criminal and Criminal Procedure Codes of Ukraine in order to implement the provisions of the Council of Europe Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence and fight with these phenomena]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 6 hrudnia 2017 roku № 2227-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2227-19 (accessed:14.12.2018) (in Ukrainian).
4. Pro vykonannia rishen ta zastosuvannia praktyky Yevropeiskoho sudu z prav liudyny [On the execution of judgements and implementation of the European Court of Human Rights case-law]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 23 liutoho 2006 roku №3477-IV. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3477-15 (accessed: 14.12.2018) (in Ukrainian).
Cases
5. Opuz v. Turkey App no. 33401/02 (ECtHR, June 9, 2009). URL: http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-118510 (accessed: 14.12.2018) (in English).
6. Kontrová v. Slovakia Аpp no. 7510/04 (ECtHR, May 31, 2007). URL: http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-80696 (accessed: 14.12.2018) (in English).
Bibliography
Websites
7. Komentar do statti 126-1 KKU – Domashnie nasylstvo [Commentary on Article 126-1 of the CCU – Domestic Violence] Yurydychnyi fakt: informatsiinyi portal https://www. yurfact.com.ua/komentar/komentar-do-statti-126-1-kku-domashnie-nasylstvo accessed 14 December 2018 (in Ukrainian).
8. Simeine nasylstvo yak nebezpechne yavyshche [Family violence as a dangerous phenomenon] http://olex.kr-admin.gov.ua/index.php?option=com_k2&view= item&id=5363:сімейне-насильство-як-небезпечне-явище&Itemid=298 accessed 14 December 2018 (in Ukrainian).